вторник, 19 януари 2016 г.

Къде да го закупим кола втора употреба. 



При закупуването на стар автомобил имаме три варианта - да го внесем сами, да го купим от търговец на коли или от частно лице. 

Страните от които се внасят масово стари коли в България са Германия, Австрия, Италия, Холандия и Швейцария. Напоследък се внасят на половин цена и доста коли и камиони от Англия, но обръщането на волана е скъпо и качеството е съмнително, а такъв риск може да струва твърде скъпо. Колите от Германия и Австрия се предпочитат поради добре поддържания двигател и документация, но често имат проблеми с ръжда по купетата. Може да се счита, че за една кола състоянието на купето е по-важно от това на двигателя, доколкото е по-скъпата част. От друга страна, проблем в двигателя може да ви остави на пътя, а ръждясалото купе - не. В крайна сметка обаче, винаги имайте едно на ум, че откъдето и да купите колата, както и да изглежда и колкото и специалисти да я гледат, нямате ли късмет, старата кола може да ви донесе неприятности. 

При желание да си внесете кола сами, може би е най-добре да се ориентирате към екскурзии, организирани специално за закупуване на автомобили. Изходната точка за подобни екскурзии обикновено е централна гара в София, като имате избор за различни автобуси, маршутки, маршутки с платформи и т.н. Не се хващайте на екскурзия без някой да ви я е препоръчал, както и да проверите за издънките на превозвача на интернет. Това, което ще чуете за екскурзията в София и което ще ви се предостави може да излезат две съвсем различни неща. 

Твърди се че колите от Австрия са с повече ръжда от тези от Германия и са малко по-скъпи, но има и много изключения. Обикновено се тръгва към Германия и се гледа за нещо в Австрия. Не считайте, обаче че там колите са много евтини, въпреки че организиращите екскурзии за коли ще ви убеждават в това. Често купуващите кола по този начин се оплакват, че са вътре 1000 лева, вместо да спечелят 1000 лева. Не считайте също, че примерно в Германия, няма да направят опит да ви залъжат, макар и по по-фин начин от нашите търговци. Там автокъщите се държат от малцинства или германци с не особено висок интелект. При това продаваните коли са обикновено без номера и не може да ги изпробвате в движение дори на 100 метра. В Германия връщането на километража е също законно, въпреки че трябва да се отрази в документите. Установено е, че се практикува често и незаконно. Разликата е, че там превъртането се прави примерно на всяка трета и то по-скъпа кола, защото услугата е 100 евро, докато у нас се прави почти на всяка кола срещу "твърда цена" от обикалящите из Горубляне специалисти срещу 25лв. Не тръгвайте и с мисълта, че там е пълно с евтини коли и ще си намерите все нещо. Подгответе се като разучите най-популярните сайтове за целта www.mobile.de и www.autoscout24.de. По възможност изберете пътя през Сърбия, както на отиване, така и на връщане. Пътят през Белград от София до Унгарската граница е 600км, докато през Враца, Видин и Румъния е 750км - само 150км повече, но като време и усилия разликата е поне два пъти. Таксите през Сърбия са високи - 23 евро за магистралата, и ви очаква доста неприятно отношение на балканските ни братя. За ферибота на Видин обаче също се плаща 20евро, плюс 3 на човек и 3 екотакса, винетка за Румъния и ви очакват балкански митничари и полицаи по пътища които едва ли са ремонтирани от времето на Чаушеску. След достигане на унгарската граница, всичко е магистрали, културно отношение и се пътува леко и приятно. В Унгария се взима винетка - 7 евро за 4 дена и се лепи на предното стъкло, а в Австрия - винетка за 7,50 евро за 10 дена. Това може и да не ви касае на отиване, но ще ви е разход на връщане. 
Когато харесате кола, може да опитате да се пазарите, но често в Германия смъкването и на малка сума е доста трудно. При покупката се взима големия и малкия талон (Brief) на колата, документ за минал преглед - TUV (непременно изисквайте такъв ако се връщате на самоход) и договор за покупко-продажба. После, в локалното Zulassungstelle срещу 150-200 евро, в зависимост от града, без да чакате на опашки, взимате червен номер със застраховка за 2 седмици. Не взимайте жълт номер, който е по-евтин. Жълтите номера са за придвижване на колата само на определеното място в Германия. За това се оказват много добре информирани пътните полицаи в Румъния и Сърбия. Внимавайте също зелената карта да важи за страните през които ще преминавате. Може да отидете на вариант да закупите и кола без TUV (рекламирани и като коли за експорт, т.е. за нас), но трябва да сте сигурни дали може да предцените колата технически и дали получавате достатъчна отстъпка. Техническият преглед за TUV в този случай е доста лек, примерно за спирачки и кормило, колкото да може да се изнесете от Германия, без тестове за емисии и други подобни. Може да качите колата и направо на автовоз. 

Напоследък може би най-популярен е вносът от Италия, но повече за автокъщите. Италианските документите са по-зле, и освен това ако докарате колата на собствен ход ще трябва да намерите начин да върнете регистрационните номера в Италия, да получите обратно бележка за това, и чак тогава може да регистрирате колата в КАТ. С временните номера от Италия може да имате проблем и ако решите да минете на самоход през Сърбия, при което би било по-добре да се приберете с ферибот през Гърция. Цените в Италия са доста добри, а купетата дори и на коли на 10-15 години обикновено са в отлично състояние. За сметка на това, италианците не поддържат двигателите си. Ако купите кола от там, и в двигателя няма масло, считайте че това не е изключение. 

Закупуването на кола от Холандия става обикновено от град Utrecht, където общината организира всеки вторник от 6 сутринта голям търг, на който по правилата на търга частни лица не могат да участват. Всеки търговец заплаща по 100 евро на кола, а за купувачите е безплатно. Търгът има сайт на automarktutrecht.eu, според който се предлагат нормално около 1600 автомобила. Това едва ли са повече коли от тези на Горубляне, предлагани всеки ден, а и с не по-ниски първоначални цени. За разлика от Германия, където свалянето на цена дори и с 200 евро е успех, на този търг цените лесно се смъкват с по 20-25%, от където може и да излезете на известна печалба. Освен това в Холандия зимата е мека, не се сипва луга по пътищата и колите принципно нямат ръжда. Двигателите са също добре гледани. Замислете се обаче и добре преценете възможностите си преди тръгване. След приключване на търга, по магистралата вдясно ще видите доста закъсали поляци, словаци и какви ли не, които няма как да се приберат на печалба. 
Търгът е много добре организиран, като при избор на кола, в ресторанта на търга има гишета, където дори и да не говорите никакъв език, срещу около 130 евро ще ви снабдят с транзитни номера и всички документи за прибиране. До търга пътува автобус на фирма Юнион Ивкони (от обръчите на ДПС), който тръгва в неделя след обед и пристига в нощта срещу вторника около 2-3ч. Ако не закупите автомобил, обикновено до обед, ви качват на автобуса и ви връщат. Има и други превозвачи. Има например, синя маршутка Мерцедес която тръгва всяка неделя по обед преди автобуса, също от Централна гара, на цена 120 евро. 

Купуването на кола от Швейцария вече е по-непопулярно, поради плащаното мито и струва нормално малко повече пари, но знайте че поддръжката на коли там е изрядна в сравнение с която и да е друга страна. Митото е 10% и може да се избегне, ако се извади сертификат ЕUR1, което доказва че колата е произведена в страна от ЕU. Сертификатът се изважда на границата при излизане от Швейцария, срещу 20 евро и документ от фирмата производител на колата за съответния номер на шаси, с който трябва да се сдобиете предварително. Тази бумащина би ви спестила митото, но не и ДДС-то, което е 20% и което може да платите както у нас, така и в друга страна на ЕС, за което не забравяйте да вземете документ, който да представите на българската митница. 


Доста търговците у нас вече имат опит и установени канали и внасят по много коли наведнъж, при което цените са им доста добри. Освен от количество, което смъква рязко пътните им разноски, те качват колите на автовози чийто разходи, се покриват лесно от спестените 200 евро за транзитни номера и особено от големите отстъпки при невалиден TUV или леки удари. Цената пада и защото разноските за продажба и печалбата на търговеца, примерно в Германия са доста по-големи, от тези на нашите търговци. За съжаление доверието което може да имате към тях, често е нула. Някои автокъщи дори не се смущават да оправят в задния двор катастрофирали коли и да ги продават отпред. Не е изключение, в двигателя да се слагат химикали, които да задържат компресията колкото колата да се продаде и след месец да се окажете с двигател за основен ремонт. Или купето което е лъщяло по време на продажбата, да се окаже пребоядисано. Може дори да закупите краден автомобил, при което трябва да сте наясно дали търговецът има навик да обещетява клиентите си в този случай, когато автомобилът бъде прибран от КАТ. Километражът на всяка кола почти задължително се превърта, ако колата не е от последните години, където техническият гений на ходещите с лаптопи и предлагащи тази услуга срещу 25 лева се оказва недостатъчен. Освен това търговците предпочитат да платят 150лв. за основно измиване на всичко по колата, включително и пране на седалки, знаейки че тази сума обикновено ще им се върне. Някои по-големи търговци обаче, вече не се занимават с кърпене на коли и разчитат на по-евтин и качествен оборот, както и изграждане на име. Твърдението, че всички внасяни коли са силно ударени, не е вярно, тъй като дори и у нас е неизгодно да се поправя силно смачкан автомобил. Често те не са дори и леко ударени, тъй като просто не може да бъдат намерени толкова много подобни коли навън. Всъщност и някои по-дребни търговци вече държат на името си - примерно, почти няма хора излъгани с пари, при поръчка на кола за внос. Някои измами обаче, като скриване на големи дефекти, изглежда се приемат от тях за нормални. 

Закупуването на кола от частно лице у нас има предимството, че цената й може да се свали често дори наполовина. Знайте, че кола трудно се продава и се пазарете винаги докрай. Помислете и за това че колата е карана и поддържана по нашите пътища, както и че каквито и истории да чуете, може би се продава поради дефект който може да ви струва много. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар